Alle som driver virksomhet trenger å bruke mulighetene på nettet til å skaffe seg nye kunder. Her er 8 måter du kan få nye kunder via nett uten at det koster noe:

1. Registrer deg på Google My Business

Den viktigste kilden til nye kunder på nett er Google (faktisk kommer over halvparten av alle nye kunder på nett derfra). Alle som driver fysisk basert virksomhet (butikk, frisør, klinikk etc) kan få en kartoppføring på Google gratis. Dette er viktig, fordi de som da søker etter den tjenesten du selger, og befinner seg i nærheten av deg når de søker, vil kunne få deg opp øverst på siden. Som du ser på eksempelet under får jeg treffene nærmest meg opp først på Google (jeg sitter i Bogstadveien og skriver dette):

Eksempel på søketreff basert på kartoppføringer.

Å registrere deg på Google My Business gjør du gratis her.

2. Skaff deg en firmaside på Facebook

Selv om det er snakk om at den gratis rekkevidden for Facebook-sider begrenses mer og mer, betyr det ikke at det ikke fortsatt er mulig å bruke Facebook gratis. Nøkkelen til alt du gjør med Facebook som bedrift er selve firmasiden. Denne er gratis å sette opp, og du kan og bør innrede den godt med et lekkert coverbilde (eller en covervideo) og et profilbilde som representerer ditt firma på en god måte (og er forståelig i miniformat, siden det er sånn kunden oftest ser det.) I tillegg bør du legge ut en del innlegg på siden som er interessante for de kundene du ønsker å ha, slik at du tiltrekker deg det rette publikummet.

Å lage en firmaside på Facebook krever at du først er pålogget på Facebook som privatperson. Når du er det, kan du klikke øverst i høyre hjørne og velge «Opprett side» fra menyen. (Hvis du er usikker på de valgene du finner der, så les dette blogginnlegget fra min profesjonelle fagblogg.)

Her klikker du for å opprette en Facebook-side

3. Skaff deg en webside

Trenger du egentlig en webside når du har en Facebook-side? – Svaret på dette er et rungende JA! Facebooksiden din kan riktig nok gjøre at du kommer opp på Google når noen søker etter firmanavnet ditt, men hvis du vil at du skal komme opp når folk søker for eksempel «personlig trener» eller «hva slags trening bør gravide gjøre?» så trenger du en webside som Google kan indeksere, og som kan gi deg en jevn strøm av nye kunder.

Det finnes en del billige webløsninger som er greie å komme i gang med, men dessverre er ikke alle disse like gunstige for å komme godt opp på Google. Ettersom Google er en viktig grunn til å ha en webside, så er det naturligvis litt dumt å velge en løsning som ikke er Google-vennlig.

Heldigvis finnes det en webløsning som er veldig godt tilpasset indeksering og rangering på Google, og den er dessuten helt gratis. Det er derfor ikke så merkelig at WordPress på få år er blitt verdens aller mest brukte løsning.

Du kan gå til WordPress.com og lage deg en egen webside her og nå. Men enda bedre er det om du setter opp WordPress på ditt eget .no-domene. Da blir det ikke helt gratis, ettersom domene og webhotell koster litt (typisk noen hundrelapper per år), men om du ønsker en slik løsning kan du kjøpe den hos de aller fleste registrarer (= firmaer som selger domener og webhotell), for eksempel ProISP.

Å tilpasse designmalene og publisere innhold på WordPress er ikke absolutt intuitivt, men det finnes en rekke veiledninger og tutorials på YouTube, særlig om du skjønner engelsk. Vi går også gjennom en del av den grunnleggende funksjonaliteten under Soul Marketing Weekend Workshop.

Det sentrale med websiden er at du bør bruke den til å presentere hvem du er, hvorfor potensielle kunder burde velge deg, og ikke minst: presenter all relevant informasjon om hvilke varer og tjenester du tilbyr. De fleste kunder bruker nemlig firmaets hjemmeside til å bestemme seg for om de vil kjøpe av deg eller ikke. Og for all del: Ikke glem bestillingsskjema eller kontaktinformasjon, slik at kunder kan ta kontakt for å bestille av deg.

4. Skriv fagartikler

Jeg har allerede nevnt at Google står for mye av trafikken på nett. Men har du tenkt på at mye av det salget som skjer den veien ikke starter med at folk søker etter en vare, men enda oftere at folk søker etter informasjon? Om jeg vurderer å kjøpe meg en sykkel, begynner jeg ikke nødvendigvis med å Google «kjøpe sykkel». I stedet søker jeg kanskje etter «Hvilken damesykkel er best for bykjøring?» eller «Lett og billig sykkel med bredt sete».

Det å komme godt opp på Google for slike søk er ofte et spørsmål om noe så enkelt som å ha en artikkel på sin webside der nettopp dette spørsmålet/søkefrasen er overskriften på artikkelen. (Andre variabler spiller også inn, men på temaer der konkurransen er lav teller overskriften så mye at en overskrift som matcher søkefrasen kan være nok – særlig om nettstedet er teknisk sett godt laget, slik bl.a. WordPress er.)

Blant folk som jobber profesjonelt med digital marketing kalles det å skrive slike fagartikler «content marketing», og det er en av de smarteste og mest lønnsomme grepene man kan ta. Prøv derfor å tenke ut hvilke spørsmål dine potensielle kunder Googler, og lag artikler som svarer på de spørsmålene de skriver inn i Google.

Eksempel på fagartikkel fra min profesjonelle fagblogg.

5. Lag en epost-liste

Har du en liste med epostadresser til kunder, har du alltid et utgangspunkt for å skaffe nye salg. Det å ha en epostliste og å sende ut markedsføringsmailer med jevne mellomrom er noe av det mest kosteffektive du kan gjøre. Igjen finnes det gratis verktøy som hjelper deg. Mailchimp er blitt standardløsningen som de fleste mindre selskaper velger. Her kan du starte med å laste opp epostadressene til dine eksisterende kunder, og så kan du dessuten sette opp påmelding slik at de som ønsker å motta tilbud fra deg kan få det.

6. Skriv et selgende Facebook-innlegg

Det å ha en Facebook-side er starten, men skal du ha en markedsføringseffekt av siden må du også lage innlegg som de som følger din side kan få opp i sin nyhetsfeed. Mange av disse innleggene vil jo ikke være direkte salgsfremmende (litt av poenget med sosiale medier er jo bare å holde en slags hyggelig småprat gående med de som er interesserte i ditt firma), men innimellom kan du også putte inn direkte selgende innlegg, slik som for eksempel dette:

Jeg vil derfor utfordre deg på dette her og nå: Lag et selgende innlegg på din firmaside på Facebook, og se hva som skjer!

7. Send en selgende epost

Selv om du ikke har en stor mailingliste enda: Epost har en sterk salgsutløsende effekt. Og best av alt: Det er en markedskanal som er gratis å bruke.

Mailchimp har dessuten en rekke gratis maler du kan velge mellom, der det er enkelt å bare skrive en kort tekst og laste opp et bilde. Malene er allerede optimalisert, slik at du vet at dette er design som fungerer for andre markedsførere.

Her er noen av standardmalene i Mailchimp:

Eksempler på standard epost-maler som du kan skreddersy.

Igjen vil jeg gjerne utfordre deg: Bare prøv å sende ut en epost med et tilbud til de kundene og abonnentene du har, og se hva som skjer. Bruk gjerne god, gammeldags markedsføringstenkning, og tilby en tidsbegrenset rabatt, en dagsaktuell produktpakke eller noe annet som gir kunden en grunn til å kjøpe noe av deg nå med en gang.

8. Bestill gratis markedsassistent

Det å vite hva man skal gjøre er én ting, men å huske på å gjøre det er en annen. Soul Marketing tilbyr deg en gratis markedsassistent i form av eposter som minner deg om å poste til Facebook, sende ut salgsmail og andre relevante grep. Markedsassistenten er helt gratis, og du kan når som helst melde deg av.

Bestill markedsassistenten her:

Syns du disse tipsene var nyttige? Blir du med oss på Soul Marketing Weekend Workshop, får du en hel helg med praktisk gjennomarbeiding av disse og andre konkrete og nyttige grep. Hensikten er å hjelpe deg å bygge en levedyktig business med løpende tilfang av nye kunder på nett. Etter helgen ender du opp med din egen skreddersydde Soul Marketing Blueprint som blir din individuelle oppskrift på hvordan du effektivt skal markedsføre din virksomhet.

Kategorier: Salgstips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *